(Sociale) Veiligheid
Schoolveiligheidsplan en monitoring
In ons schoolveiligheidsplan staat beschreven welke preventieve maatregelen we nemen, waaronder het werken met De Vreedzame School. Ook leggen we vast hoe we de veiligheid monitoren:
-Voor groepen 6 t/m 8 gebruiken we de Vensters PO-vragenlijst;
-Voor groepen 3 t/m 8 zetten we de LIB-vragenlijsten in van Cito, gericht op sociaal-emotioneel functioneren;
-Leerlingen vanaf groep 5 vullen deze vragenlijsten zelfstandig in.
De resultaten van deze metingen worden jaarlijks gedeeld met de Onderwijsinspectie.
Samen werken aan een veilige cultuur
In alle groepen besteden we actief aandacht aan (sociale) veiligheid via De Vreedzame School. Daarnaast zetten wij ook jaarlijks de Gouden, Zilveren, Bronzen en Confetti Weken in om het pedagogisch klimaat gedurende het schooljaar bewust te versterken:
-Gouden Weken (start schooljaar): We investeren in groepsvorming, vertrouwen en duidelijke afspraken. Een sterke basis voor een veilige en positieve sfeer;
-Zilveren Weken (na herfstvakantie): We evalueren en verdiepen de groepsdynamiek. Wat werkt goed, wat kan beter?;
-Bronzen Weken (na kerstvakantie): We herijken afspraken en versterken de samenwerking binnen de groep;
-Confetti Weken (einde schooljaar): We vieren successen, reflecteren op het jaar en sluiten samen positief af.
Deze aanpak draagt bij aan een veilige, inclusieve en betrokken leeromgeving voor alle kinderen.
Een goede pedagogische aanpak zou preventief moeten werken in het behouden van een veilig klimaat waarin iedereen gewaardeerd wordt en mag zijn wie hij/zij is. Helaas is het in sommige gevallen nodig om bij (ernstig) grensoverschrijdend gedrag extra maatregelen te treffen. Dit protocol beoogt duidelijkheid te verschaffen aan iedereen in/rond Kindcentrum Rijnvliet die te maken heeft met/of de veroorzaker is van grensoverschrijdend en/of ongewenst gedrag.
Het Protocol is under construction, wordt spoedig op de website geplaatst.